2015 Grand Prix Motorcykel sæson


2015 Grand Prix motorcykel racing sæsonen var den 67. F.I.M. Road Racing World Championship sæson. Marc Márquez startede sæsonen som forsvarende verdensmester, efter at have vundet sin 2. titel i træk i 2014.

Valentino Rossi førte kampen om mesterskabet i næsten hele sæsonen da han jagtede sin 10. verdensmester titel, men i sidste ende var det hans Yamaha Motor Racing teammakker Jorge Lorenzo, der tog sin 3. MotoGP titel. Lorenzo startede sæsonen roligt med 3 løb uden podie, mens Rossi vandt i Qatar  and  Argentina. Derefter tog Lorenzo 4 sejre i træk for for første gang i hans karriere og bragte sig dermed tilbage i kampen om mesterskabet. Lorenzo vandt ikke igen indtil Brno, og Rossi tog igen føringen om mesterskabet da han vandt løbet på Silverstone. Lorenzo styrtede i Misano, mens Rossi sluttede 5 – indtil da havde Rossi været på podiet 15 gange i træk. I de sidste 5 løb, sluttede Rossi kun foran Lorenzo 1 gang, så Lorenzo indhentede stille og roligt Rossi; Rossi førte med 23 point efter Misano, men Lorenzo reducerede den føring til 7 point, inden de nåede Valencia. Ved det sidste løb, tog Lorenzo sin 7. sejr i sæsonen,  mens Rossi sluttede 4 – og Lorenzo tog titlen med 5 point. Rossi havde mistet sin titel under kontroversielle omstændigheder, efter flere sammenstød under sæsonen med regerende verdensmester Márquez, og Rossi beskyldte ham for usportslig adfærd. Det eneste tidspunkt under sæsonen, hvor Lorenzo havde flere point end Rossi var efter det afsluttende løb i sæsonen.

3. pladsen i mesterskabet gik til Márquez, der vandt 5 løb i sæsonen, men han udgik 6 gange i løbet af sæsonen og havde derfor ingen chance for at hente Yamaha parret i mesterskabet. Den eneste anden kører der vandt løb i sæsonen var Márquez's Repsol Honda teammakker, Dani Pedrosa. Pedrosa deltog ikke i de første 3 løb af sæsonen, da han gennemgik en operation for "arm-pump" problem (opsvulmede muskler der forringer blodtilførslen). Da han vendte tilbage, opnåede han først podium ved løbet på Catalunya banen, og tog så 2 sejre på henholdsvis Motegi og Sepang.

2015 var sidste sæson for Bridgestone som dæk leverandør til MotoGP, da Michelin overtog rollen fra 2016 sæsonen.

2015 sæsonen var også debut for Suzuki GSX-RR og Aprilia RS-GP. GSX-RR havde dog kørt et enkelt løb ved 2014 Valencia Grand Prix inden Suzuki vendte tilbage som fuldt fabriks team, for første gang siden 2011. RS-GP raceren blev brugt af Gresini Racing teamet efter de afbrød deres samarbejde med Honda ved slutningen af sidste sæson.

De andre mesterskaber var som følgende: med 11 sejre for Rossi og Lorenzo var det nok til at Yamaha tog teams mesterskabs titlen med over 200 point foran Repsol Honda, og konstruktørernes mesterskabs titel med 52 point foran Honda. Blandt rookie kørerne, tog Suzuki køreren Maverick Viñales IRTA Cup'en,  mens Héctor Barberá fra Avintia Racing var den bedst placerede Open class kører.

2015 sæsonen havde flere kontroversielle tilfælde mellem mesterskabs rivalerne. I Argentina indhentede Rossi Márquez før de to kørere stødte sammen under anden sidste omgang. Rossi forblev kørende mens Márquez ikke var istand til at genoptage løbet; Rossi udtalte senere om Márquez at han er en "alt eller intet" kører. Rossi og Márquez stødte igen sammen under løbet på Assen i den sidste omgang; Rossi kørte gennem gruset i sidste sving og vandt løbet, da race direktionen kaldte situationen for "racing incident". Under løbet på Misano, fik Rossi en point straf, for at blokere Lorenzo under kvalifikationen. Rossi anklagede Márquez for at hjælpe Lorenzo under løbet på Phillip Island, det afviste Márquez under konferencen på Sepang.

Det mest betydningsfulde sammenstød skete under løbet på Sepang banen; Rossi og Márquez stødte sammen for 3. gang i 2015 under syvende omgang i løbet. Efter en serie på 18 overhalinger mellem de 2, kørte Rossi inden om Márquez ved sving 14, og skubbede Márquez ud af banen. Det resulterede i at Márquez faldte af motorcyklen. Han fik cyklen op igen men måtte køre i pit og var ikke istand til at gennemføre løbet. Rossi holdte den 3. plads de havde kæmpet om, gennem resten af løbet. Efter løbet gennemgik race direktionen situationen og dømte Rossi skyldig for sammenstødet, han fik fratrukket 3 point som straf. Som yderligere straf skulle Rossi starte Valencia løbet bagerst i feltet. På podiet signalerede Lorenzo at han ikke brød sig om Rossi's manøvre og udtalte senere at straffen ikke var "stor nok". Rossi appelerede straffen til Court of Arbitration for Sport (CAS), men de opretholdte straffen. Rossi beklagede senere sin opførsel overfor Márquez. Efter denne situation på Sepang, udtalte FIM præsident Vito Ippolito om situationen – der gjorde at Márquez's familie blev verbalt og fysisk overfaldet, i deres hjem, af italienske TV- journalister, – at den havde en skadelig effekt ved aftalerne om løb og forgiftede atmosfæren omkring løbene, herefter indkaldte Ippolito og Dorna Sports chefen Carmelo Ezpeleta dem til et privat lukket møde sammen med alle de andre kørere og team cheferne.

Marc VDS Racing Team kører Esteve Rabat startede sæsonen som forsvarende mester i moto-2, efter at have vundet sin første verdensmester titel i 2014.

Rabat havde en føring på 78 point da de ankom til det Japanske Grand Prix. Han måtte dog udgå med et brækket venstre lårben. Derfor blev det Johann Zarco der endte som verdensmester – den 9. verdensmester i mellemklassen i lige så mange år.

Álex Márquez var den regerende verdensmester i moto-3 men forsvarede ikke sin titel da han rykkede op i Moto2 klassen.  Danny Kent blev England's første Grand Prix motorcykel verdensmester siden Barry Sheene i 1977.

2015 sæsonen var sidste år hvor Eni leverede brændstof til Moto2, Total overtog som leverandør i 2016.

Point gives til de 15 første kørere. En kører skal gennemføre et løb for at få point.

Position
 1 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 7 
 8 
 9 
 10 
 11 
 12 
 13 
 14 
 15 
Points
25
20
16
13
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

 

Verdens mester i de forskellige klasser

Klasse
Navn
Nationalitet
MC mærke
Moto-GP
Jorge Lorenzo
Spanien
Yamaha
Moto-2
Johann Zarco
Frankrig
Kalex
Moto-3
Danny Kent
England
Honda